מחפשים ריהוט מודולרי לבתי ספר המקדם פדגוגיה חדשנית? מעוניינים לעצב מרחבי למידה ורסטיליים, מתקדמים ומעוררי השראה? כאלו המעודדים יצירתיות ומעוף בקרב תלמידים ומחוללי צמיחה? המציאות שמסביבנו השתנתה ללא היכר בעשורים האחרונים, אך נותר מקום אחד עד כה שבו הזמן, לכאורה, קפא מלכת: משרד החינוך. חלק לא מבוטל ממרחבי הלמידה בישראל עדיין נשענים על פלטפורמה מיושנת ומקובעת של ישיבה בשורות, עם הוראה פרונטלית ואווירה תעשייתית ומנוכרת. פלטפורמה זו מונעת מאנשי החינוך כול אפשרות ליצירת גמישות ודינמיות לצורך יישום רעיונות חדשניים. בשנים האחרונות מקדם מנהל הפיתוח שבמשרד החינוך מגוון מהלכים לתכנון ועיצוב מרחבי למידה המותאמים אל המאה ה-21, כיאה לעידן העכשווי.
במסגרת אותם מהלכים ובשיתוף עם המנהל הפדגוגי, התווה משרד החינוך תכנית ייחודית המכונה "M21". תכנית זו שמה לה למטרה לעצב את בית הספר העתידי כסביבה פדגוגית חדשנית, תוך הישענות על מספר עקרונות בסיסיים. אחד העקרונות הללו שם את המיקוד על תכנון מרחבי למידה המאפשרים מגוון דרכי הוראה ולמידה שונות. בכלל זה ניתן למנות הוראה פרונטלית, למידה בקבוצות ולמידה אינדיבידואלית על פי צורך. עיקרון זה אפשרי ליישום על ידי שימוש בשולחנות מודולריים צורניים בשלל צורות, גדלים וצבעים. דגש נוסף מתמקד על אגרונומיה, נוחות, פונקציונליות והתאמה אל הגילאים והצרכים הפרטניים. מחקרים בתחום מעידים שכיסאות במוסדות חינוך משפיעים במידה רבה על איכות הלמידה לאורך זמן. על פי המחקרים הללו, מוסדות החינוך שהשכילו ליצור מרחבי למידה ורסטיליים, הנותנים מענה למכלול הצרכים הפדגוגיים, העצימו בקרב התלמידים את תחושת השייכות והובילו להעלאת הישגיהם.
תקן ישראלי 709 המבוסס על ארגון התקינה הבינלאומי ISO 5970 מתייחס למידות ופונקציונליות של כיסאות ושולחנות למוסדות חינוך. התקן כולל טבלאות הנוגעות לגודל ומידות הריהוט ביחס לגילאים השונים, במטרה להבטיח תנוחת ישיבה טובה. לפיכך, חשוב להעדיף כיסאות ארגונומיים מתכווננים, המותאמים למשקל וגילאי התלמידים. כיסאות ארגונומיים מתאפיינים במשענת הגב לתמיכה בגב התחתון ומנגנון לשינוי גובה, ישיבה נוחה ונכונה, למידה מיטבית ומניעת כאבי גב וגפיים. ההיבט הארגונומי מתייחס כאמור גם לנושא שולחנות הכתיבה. ניתן למצוא כיום שולחנות כתיבה לתלמידים באינספור דגמים וסגנונות עיצובים. הטרנד העכשווי, כאמור, הוא שולחנות מודולריים צורניים. עם זאת, במהלך בחירת שולחנות הכתיבה, חשוב לוודא שהם אכן מותאמים למידות גופם של התלמידים. יש להקפיד גם שהשולחנות יאפשרו לתלמידים להניח מעליהם את המרפקים, תוך כדי ישיבה בגב זקוף ורגלים הנמצאות במגע עם הרצפה. מעבר לכך, מוטב להעדיף שולחנות שמכילים פתרונות אחסון נוחים ונגישים, להנחת ספרים, מחברות, חוברות, כלי כתיבה וכן הלאה.
אספקט נוסף מתייחס לאיכות הריהוט המיועד למוסדות חינוך ועמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר. מטבע הדברים ברכישת פריט ריהוט כלשהו, השאיפה היא לבחור במוצר איכותי ובמחיר סביר, כזה שישרת אותנו לאורך זמן. הדבר נכון שבעתיים כשמדובר בריהוט לבתי ספר, שאז יש להתייחס לקשת רחבה של פרמטרים כמו חוזק, עמידות, איכות, פונקציונליות, נוחות ובטיחות. ריהוט לבתי ספר דומה במידת מה לריהוט מוסדי ומשרדי. אולם, להבדיל מריהוט מוסדי סטנדרטי, ריהוט בית ספרי מתאפיין במתח שימוש רב על בסיס יומיומי. לפיכך, חשוב שיהיה עשוי מחומרים תקניים באיכות גבוהה ועמידות ארוכת טווח בפני שחיקה מואצת, ונדליזם וכיוצא בזה. בנוסף, לעתים קרובות מנוידים רהיטים בבתי הספר ממקום אחד למשנהו או מאוחסנים מסיבות כאלו ואחרות. אי לכך, כדאי להעדיף רהיטים עם פונקציונליות מקסימלית מחד, ומנגד מאפשרים גם נשיאה קלה וגם אחסון פשוט.
כל הזכויות שמורות למודולרי ©